ΕΞΑΓΩΓΕΣ: 10 σημεία προσοχής για ενδεχόμενη απάτη

Η Export Credit Greece (ECG), στο πλαίσιο συνεχούς προσπάθειας να υποστηρίξει τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις να πραγματοποιήσουν ασφαλείς και φερέγγυες πωλήσεις στις αγορές του εξωτερικού, παρουσιάζει 10 σημαντικά σημεία προσοχής ενδεχόμενης απάτης που κάθε ελληνική εξαγωγική επιχείρηση πρέπει να εστιάζει στις διεθνείς εμπορικές συναλλαγές.

1

ΤΗΛΕΦΩΝΟ

Αποφύγετε να καλείτε σε κινητά. Μια κανονική επιχείρηση έχει ένα σταθερό μόνιμο τηλέφωνο, το οποίο πρέπει να χρησιμοποιείτε. Ο αριθμός αυτός μπορεί να επιβεβαιωθεί και από την εταιρική ιστοσελίδα του αγοραστή. Ψάξτε και για εναλλακτικά σταθερά τηλέφωνα, καλέστε τα και ζητήστε να μιλήσετε με τον υποψήφιο αγοραστή ή το λογιστήριο της εταιρείας για να δείτε αν όντως υπάρχει αυτό το πρόσωπο εκεί.

2

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

Ελέγξτε μέσω Google maps την ύπαρξη της εταιρείας. Πρέπει επίσης να διασταυρώσετε αν η διεύθυνση της εταιρείας συμφωνεί με την διεύθυνση αποστολής των εμπορευμάτων. Ειδικά αν οι δύο διευθύνσεις βρίσκονται σε διαφορετικές χώρες ενδέχεται να είναι απάτη. Επίσης, προσέξτε αν η διεύθυνση αντιστοιχεί σε ταχυδρομική θυρίδα. Τέλος, έχετε υπόψη πως οι περισσότερες απάτες γίνονται σε χώρες με καλή πιστοληπτική αξιολόγηση (πχ Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία κλπ).

3

WEBSITE & EMAIL

Αναζητήστε την επίσημη ιστοσελίδα, καθώς είναι εύκολο και ανέξοδο να δημιουργηθούν ψεύτικες ιστοσελίδες, με αληθοφανή λογότυπο. Οι εταιρείες έχουν συνήθως ιστοσελίδες που τελειώνουν σε εθνικό domain (όπως το .gr για την Ελλάδα ή το .fr για τη Γαλλία). Επίσης, δώστε προσοχή στην ηλεκτρονική διεύθυνση του αγοραστή. Επίσης, να είστε υποψιασμένοι αν δείτε διεύθυνση email από το Gmail, Hotmail, Yahoo ή γενικά emails που τελειώνουν σε .com. Οι εταιρείες συνήθως έχουν διευθύνσεις email που τελειώνουν σε εθνικό domain.

4

ΘΕΣΗ ΣΤΕΛΕΧΟΥΣ

Δείτε τον τίτλο του ατόμου με το οποίο μιλάτε. Τις παραγγελίες δεν τις κάνουν γενικοί διευθυντές, διευθύνοντες σύμβουλοι ή πρόεδροι κλπ. Πιθανόν ο συνομιλητής να προσπαθεί να σας πείσει για το «κύρος» του.

5

ΕΙΔΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ

Προσέξτε τον τομέα δραστηριοποίησης της εταιρείας. Μία εταιρεία που δραστηριοποιείται
στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και ξαφνικά θέλει να εισάγει ελαιόλαδο, είναι σίγουρα ύποπτη.

6

ΑΞΙΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑΣ

Εξετάσετε τις μεγάλες παραγγελίες. Οι εταιρείες-απάτη συνηθίζουν να κάνουν μια ασυνήθιστα μεγάλη παραγγελία, για να δελεάσουν τον πωλητή και να επιδιώξει την συναλλαγή. Μερικές  φορές έχει προηγηθεί μια σειρά μικρών παραγγελιών για να σχηματιστεί ιστορικό πληρωμών που ενδέχεται να φτάσει έως και ένα έτος, ώστε η φερόμενη ως ενδιαφερόμενη εταιρεία να αποκτήσει αξιολόγηση πιστωτικού κινδύνου που να δείχνει ότι είναι αξιόπιστη. Ακόμη δώστε προσοχή σε παραγγελίες υψηλής αξίας που μεταφέρονται μεταπωλούνται εύκολα.

7

ΠΙΕΣΗ ΧΡΟΝΟΥ

Δώστε σημασία σε τυχόν χρονικές πιέσεις. Ένα ακόμα κοινό κόλπο είναι η πίεση χρόνου που προσπαθούν να δημιουργήσουν οι φερόμενοι αγοραστές, ώστε να μην προλάβετε να ελέγξετε την παραγγελία. Μπορεί να παρουσιαστεί επίσης η απαίτηση να αλλάξει τελευταία στιγμή ο τόπος παράδοσης.

8

ΕΓΚΥΡΟΤΗΤΑ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

Διασταυρωστε τη γνησιότητα των εγγράφων. Κάποια έγγραφα μπορεί να είναι πλαστογραφημένα. Αν πρόκειται για εγγυητική επιστολή μητρικής εταιρείας, επικοινωνήστε με την μητρική εταιρεία για να το διαπιστώσετε. Μπορεί ακόμα να έχουν υποκλαπεί στοιχεία όπως ΑΦΜ κλπ και να εμφανίζονται μεγάλες εταιρίες με σαφή πιστοληπτική ικανότητα έτσι ώστε να μην υποπτευθείτε τίποτα. Για την διασταύρωση των στοιχείων θα μπορούσε να ζητηθεί η εμπλοκή ή η πιστοποίηση από τραπεζικό ίδρυμα της αλλοδαπής με το οποίο συνεργάζεται ο φερόμενος αγοραστής.

9

ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ

Περιεργαστείτε αντιφάσεις κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης. Αν για παράδειγμα ο υποψήφιος αγοραστής ζητά μεγάλες ποσότητες αγαθών αλλά δε δείχνει να ενδιαφέρεται πολύ για την τιμή και δεν κάνει σχεδόν καθόλου παζάρια.

10

ΤΟΠΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Αναρωτηθείτε όταν δημιουργείται η απαίτηση εκ μέρους του αγοραστή να γίνει μεταφορά ex works, δηλαδή με μεταφορικά μέσα του αγοραστή από την έδρα του εξαγωγέα, πολλές φορές και με οχήματα χωρίς σήμανση.

Εκτός από τα παραπάνω σημεία προσοχής υπάρχουν και online υπηρεσίες που μπορούν να σας βοηθήσουν να σιγουρευτείτε για την εγκυρότητα των στοιχείων του υποψήφιου αγοραστή και της εταιρείας του. Μία από αυτές τις υπηρεσίες είναι το whois-search.com που σας βοηθάει να ελέγξετε την εγκυρότητα τις διευθύνσεις Internet.

Μπορείτε ακόμα να περιηγηθείτε στη διαδικτυακή πύλη agora.mfa.gr του Υπουργείου Εξωτερικών, η οποία τροφοδοτείται καθημερινά με πληροφορίες από 60 Γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων με στοιχεία διμερών οικονομικών σχέσεων, προσφορές ή ζητήσεις επιχειρηματικής συνεργασίας για διάφορα προϊόντα/ υπηρεσίες, διεθνείς εκθέσεις.

Σε περίπτωση που διαπιστώσετε ύποπτες συμπεριφορές από υποψήφιους αγοραστές, μπορείτε να απευθυνθείτε απευθείας στα Γραφεία Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων Πρεσβειών για επιπλέον πληροφορίες και πρακτικές οδηγίες για δραστηριοποίηση σε διεθνείς αγορές.